SAD SAM MATTHÄUS
Najbolja predstava u protekloj sezoni
14. lipnja 2022. –
VELIKO PRIZNANJE ZA PREDSTAVU “SAD SAM MATTHÄUS”
Društvo kazališnih kritičara i teatrologa Slovenije, 12. lipnja 2022. je u Mariboru nagradilo predstavu Sad Sam Matthäus za najbolju predstavu u protekloj kazališnoj sezoni!
Iz obrazloženja nagrade:
Sad Sam Matthäus Matije Ferlina je ob zvočni kulisi Bachovega Pasijona po Mateju veličastna in monumentalna odrska kontemplacija, ki ob bok tragičnosti zgodovine postavi intimne spomine trpljenja in smrti, a ne pozabi na hudomušno samoironijo. S fragmentirano temporalno dramaturgijo, ki nenehno vijuga med časovnimi obdobji, se dogajanje prepleta in zapleta samo vase in spominjajoč na naravo človeškega spominjanja napenja ambiciozne asociativne loke med scenskimi pripomočki, pripovedmi in dogodki. Večplasten uprizoritveni jezik subtilno prepoznava kompleksnost naših življenj in človeškega čustvovanja ter spretno vpenja različne odrske ravni, ki med sabo pletejo kompleksno mrežo citatnosti in asociativnih povezav, da skupaj ustvarijo navdušujoče poetično in kontemplativno uprizoritveno doživetje, ki zadane srž izkušnje človeškega bivanja.
Čestitamo Matiji Ferlinu, cijeloj autorskoj i produkcijskoj ekipi te posebno hvala Društvu gledaliških kritikov in teatrologov Slovenije.
Foto: Jelena JANKOVIĆ
REŽIJA, KOREOGRAFIJA I IZVEDBA: Matija FERLIN
DRAMATURGIJA: Goran FERČEC
TEKST: Goran FERČEC, Matija FERLIN
GLAZBA: Johann Sebastian BACH Matthäus Passion, BWV 244; snimku izvodi Philippe Herreweghe / Collegium Vocale Gent pod licencom Harmonia Mundi / [PIAS]
SCENOGRAFIJA: Mauricio FERLIN
Prijevodi libreta Muke po Mateju J.S.Bacha: engleski i francuski prijevod ustupila je Harmonia Mundi; hrvatski prijevod: tekstovi Evanđelja preuzeti su iz: Red čitanja A, Nedjeljna čitanja (izdanje Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1971), a sve druge tekstove s njemačkog je preveo Alojzije Domislović, svećenik kanonik dekan i lektor Zbornoga Kaptola Čazmansko-Varaždinskoga (Varaždin, 1989.); slovenski prijevod ustupio je arhiv Slovenske filharmonije
PRODUKCIJA: Emanat (SI), Matija Ferlin (HR)
KOPRODUKCIJA: Wiener Festwochen (AT), CND Centre national de la danse (FR), Istarsko narodno kazalište – Gradsko kazalište Pula (HR)
PARTNERI: Mediteranski plesni centar Svetvinčenat (HR), Bunker – Stara mestna Elektrarna – Elektro Ljubljana (SI), Zagrebačko kazalište mladih (HR)
FINANCIJSKA PODRŠKA: Ministrstvo za kulturo RS (SI), Mestna občina Ljubljana (SI), Grad Pula (HR), Grad Zagreb (HR)
Foto: Jelena JANKOVIĆ
O predstavi
Nakon niza uspješnih projekata pod nazivom Sad Sam nastalih u suradnji s dramaturgom Goranom Ferčecom, Matija Ferlin nastavlja scensko istraživanje odnosa koreografije, teksta, narativa i performansa, ovog puta dekonstruirajući monumentalni oratorij Johanna Sebastiana Bacha Muka po Mateju.
Dugogodišnja ideja da se Bachova Muka po Mateju scenski uprizori kao izvedba za jednog izvođača i glazbeno djelo čini se potentnom u svojoj hibridnosti inscenacije koja uspostavlja dijalog između glazbe i performativnog, plesa i kazališta, kanonskog i osobnog.
Dobro poznata narativna struktura pasije samo je početni impuls predstave u kojoj se Ferlin i Ferčec bave položajem izvođačkog subjekta i tijela koje više ne može obavljati sve aktivnosti kao nekada, postajući tijelom muke ili pasije. Što tijelo čini kad nije u stanju izvršiti sve zadatke koje je postavilo pred sebe? Gdje je točka u kojoj ograničenje postaje mogućnost? Što se događa ako je ideja izvedbe veća od mogućnosti tijela?
Kroz osobne narative i metafizička razmatranja koja su pratila teško pojmljive i mučne gubitke u Ferlinovoj obitelji, predstava produbljuje teme smrti, patnje, iskušenja, tjelesnosti, odnosa pojedinca i društva, izdaje i oprosta. Širokim simboličkim korpusom koje ovi narativi uspostavljaju briše se granica između vjerojatnog i nemogućeg, racionalnog i intuitivnog, izmišljenog i stvarnog. Oni su bijeg od banalnosti smrti i ograničenosti života, mali uvidi u onostrano; male pasije i iskušenja običnih ljudi. Pojedinačne narativne linije povezane su ne samo motivom smrti, već i metafizičkim trenutkom u priči koji proizlazi iz želje da se pasija, iskušenje, pa čak i smrt vidi s nekog cjelovitijeg stajališta, a ne samo kroz prizmu egzistencijalnog materijalističkog straha od neizbježnog.
Koreografsko tijelo predstave uspostavlja se čitajući glazbenu i narativnu strukturu Bachove pasije, a istodobno i kao neovisni element, koji svojom scenskom logikom objedinjuje sve vanjske elemente u kanonskom evanđeoskom tekstu, bez intervencije u Bachovu strukturu, ostavljajući je u njenoj cjelovitosti.
Izvedbeni prostor jedan je od važnijih elemenata u scenskoj inscenaciji projekta. Prostoru, se ne pristupa isključivo kao prostoru izvedbe već kao nekoj vrsti ‘muzeja’, mjesta koje čuva određenu vrstu građe koja svojom prisutnošću ‘izvodi’ i istovremeno održava izvedbu. To je prostor prepun artefakata različite prirode; muzej predmeta, muzej narativa, muzej pokreta, muzej glasa, muzej koreografije, muzej citata iz prethodnih radova iz Sad Sam serije koje su na neki način povezane s idejama patnje, iskušenja, oprosta.
Snimka Bachovog monumentalnog djela traje oko 150 minuta što autorima daje priliku dovesti u odnos koncepte trajanja i patnje, trajanje kao povezujuće zajedništvo u trpnji u Sad Sam Matthäusu. Trajanje tako postaje jedan od osnovnih elemenata predstave i jednako je važno kao ples, jezik, glazba i prostor, te predstavlja izazov kako Ferlinu kao izvođaču, tako i gledateljima koji svjedoče izvedbi.
Foto: Jelena JANKOVIĆ
O autoru
Rođen 1982. u Puli, Matija Ferlin nagrađivani je koreograf, redatelj i izvođač. Završio je Školu za razvoj novog plesa (School for New Dance Development) u Amsterdamu, a kasnije živio i radio u Berlinu i Torontu. Nakon povratka u Pulu, posvećuje se istraživanju i reartikulaciji različitih koncepata izvedbene umjetnosti. Stvara solo te grupne predstave u kojima surađuje s plesačima i glumcima. Autor je niza uspješnih predstava poput Sad Sam Lucky, Sad Sam Almost 6, Nastup, Mi smo kraljevi a ne ljudi, Staging a Play: Antigone, Staging a Play: A Glass Menagerie, Staging a Play: Tartuffe s kojima je ostvario niz zapaženih međunarodnih gostovanja i nagrada. Nastupao je na festivalima u Europi i Americi, kao što su ImPulsTanz u Beču, Spider Festival u Lyonu, Young Lions i Gibanica u Ljubljani, X-YU festival u New Yorku, Rhubarb Festival u Torontu, Contemporary Dance Festival u Bogoti, Kunstenfestivaldesartes u Brussellsu, Festival TransAmériques u Montrealu, Actoral u Marseilleu, Bitef u Beogradu, Mess u Sarajevu, Infant u Novom Sadu. Surađivao je s brojnim koreografima, redateljima, vizualnim umjetnicima, glazbenicima i dramaturzima među kojima su i Mateja Koležnik, Ivica Buljan, Maja Delak, Goran Ferčec, Christophe Chemin, Ame Henderson, Sasha Waltz, Mauricio Ferlin, Jasna Žmak, Alen i Nenad Sinkauz i mnogi drugi.
www.matijaferlin.com
-
23. srpanj 2024.
Istarsko narodno kazalište prvo sigurno kazalište u Hrvatskoj zahvaljujući suradnji sa Zavodom za hitnu medicinu
Pročitaj Više -
19. travanj 2024.
Ulaznice za autorsku predstavu Enisa Bešlagića “Da sam ja neko” od danas u prodaji
Pročitaj Više