Jelena LUŽINA
KAZALIŠTE KAO AKCIJA
KAZALIŠTE KAO AKCIJA
RIJEČ UNAPRIJED
Prije šezdeset godina, točnije 22. siječnja 1949. godine, u pulskoj kazališnoj zgradi (sagrađenoj zaslugom pulskoga građevinskog poduzetnika i dobrotvora Pietra Ciscuttija) izvedena je PRVA PREDSTAVA prvoga i, još uvijek, jedinoga stalnog profesionalnog ansambla koji je u njoj sustavno djelovao. Bio je to ansambl Istarskog narodnog kazališta koji je funkcionirao (povremeno, čak, i kao kazališni ansambl cijele Istre) sve do travnja 1971., kada je politika, naime tadašnja Skupština općine Pula donijela odluku o njegovu ukidanju.
Tijekom 22 godine postojanja, djelujući neprekidno na svojoj matičnoj sceni, ali i gostujući po svim istarskim gradovima, gradićima i najmanjim mjestima, ansambl INK prikazao je ukupno 213 premijernih naslova, repriziranih (približno) 2.050 puta. Čitanjem novina iz toga više od dva desetljeća duga razdoblja, razmjerno je lako dekodirati odnos matičnoga grada Pule i njegova kazališta, koji se, u nekim svojim aspektima, može očitavati i kao kompleksni odnos vlasti, politike i ideologije s jedne, te kulture i umjetnosti, s druge strane. Grad i vlast gotovo da nikad nisu bili posve zadovoljni svojim kazalištem. Čini se kako taj neodređeni osjećaj nezadovoljstva “kazališnom situacijom” nije izgubio na aktualnosti čak ni nakon ukidanja INK, već se, naprotiv, još usložio.
I nakon obnove pulske kazališne zgrade, koja je okončana koncem osamdesetih (trajala je od 1981. do 1989.) prošloga stoljeća, pitanje efikasnog funkcioniranja pulske/istarske kazališne institucije ostalo je otvoreno. Tijekom posljednjih godina, unutar kojih recentna institucija INK istražuje i iskušava neke nove (ili, barem, drukčije) modele organiziranja KAZALIŠNOG ŽIVOTA u gradu (ma što ova kvalifikacija zapravo značila), možda i u cijeloj Istri, ovo isto pitanje kao da se reaktualizira “samo-od-sebe”.
Međutim, posve je jasno kako – nakon svih dosadašnjih iskustava — proces njegove reaktualizacije ovoga puta uistinu mora biti pokrenut na bitno drugačiji način.
Ravnateljica INK Gordana Jeromela Kaić i njezini suradnici procijenili su kako bi upravo predstojeća šezdeseta obljetnica osnivanja pulskoga kazališnog ansambla mogla biti iskorištena kao dobar; funkcionalan povod za početak novog kruga razgovora o takozvanom PULSKOM KAZALIŠNOM PITANJU. Naime, takvi bi razgovori – budu li precizno tematizirani, dobro osmišljeni i efikasno provedeni, ali i (najvažnije!) vođeni u relativno širokom krugu kompetentnih sudionika – mogli pridonijeti programskom i strategijskom osmišljavanju djelovanja ne samo Pulskog kazališta, već i svih regionalnih kazališta u Hrvatskoj, koja se uobičajeno nazivaju MALIMA.
Rasprava, kojoj je radni naslov KAZALIŠTE KAO AKCIJA smišljena je kako bi potaknula razgovore o nekoliko važnih kazališnih i metakazališnih tema koje se zasigurno ne tiču samo Pulskog kazališta, već svih malih i regionalnih kazališta u Hrvatskoj. A tiču se, dijelom, čak i onih većih i najvećih.
Rasprava je, namjerice, održana upravo na dan prve predstave Istarskog narodnog kazališta: 22. siječnja 2009. godine. Očito, na njoj su se uspjeli okupiti i za žustre razgovore motivirati sudionici koji nisu samo kazalištarci (menadžeri, dramaturzi, glumci i redatelji, teatrolozi…), no i eminentni profesionalci iz različitih kazalištu komplementarnih oblasti: kulturolozi, književnici, sociolozi, pedagozi, politolozi, ekonomisti…
Sukladno očekivanom profilu sudionika, rasprava KAZALIŠTE KAO AKCIJA bila je tematizirana oko nekih aktualnih kazališnih toposa:
– INK kao središte takozvanoga PULSKOG I ISTARSKOG KAZALIŠNOG PITANJA (kakvo kazalište INK treba biti: gradsko, regionalno, malo, repertoarno, popularno, elitno, kombinirano, profitabilno…),
– STATUS “MALOG” KAZALIŠTA U KULTURNOJ MEMORIJI GRADA (relacije: grad-kazalište, regija-kazalište, publika-kazalište, glumac-kazalište…),
– KONCEPCIJA KAZALIŠNE REGIONALIZACIJE kao jedna od strategema kulturne politike u Republici Hrvatskoj,
– ORGANIZACIJSKI I ESTETSKI MODEL “MALOG”, REGIONALNOG KAZALIŠTA: problemi njegova funkcioniranja, menadžmenta, afirmiranja, financiranja…
O njezinu odvijanju, kojega ocjenjujem iznimno uspješnim, svjedoči i ovaj Zbornik. U njemu se objavljuje cjelokupan materijal: izlaganja sudionika i autorizirani transkript njihove intenzivne, sadržajne i zanimljive rasprave.
Valja se nadati kako bi ovo imala biti tek prva u nizu sličnih publikacija.
U Puli, 24. ožujka 2009.
Jelena LUŽINA
moderatorica Skupa i urednica Zbornika
ISTARSKO NARODNO KAZALIŠTE Gradsko kazalište Pula
Zbornici INK, sv. 1
KAZALIŠTE KAO AKCIJA
ZBORNIK RADOVA SA SKUPA U POVODU 60. OBLJETNICE PRVE PREDSTAVE PROFESIONALNOG ANSAMBLA ISTARSKOGA NARODNOG KAZALIŠTA
Nakladnik
ISTARSKO NARODNO KAZALIŠTE Gradsko kazalište Pula
Za nakladnika
Gordana JEROMELA KAIĆ
Sastavila i uredila
Jelena LUŽINA
Izvršni urednik
Miodrag KALČIĆ
Fotografije
Neven LAZAREVIĆ, Morena SINČIĆ , Arhiva INK
Prijevod sažetka
Max BLAŽEVIĆ
Lektura i korektura
Miodrag KALČIĆ
Grafičko oblikovanje
Alfio KLARIĆ, Gregor KLARIĆ
Tisak
ANGOLO Pula
Tiskano u Hrvatskoj
Printed in Croatia
Istarsko narodno kazalište © Kazalište kao akcija, 2009.
CIP – Katalogizacija u publikaciji Sveučilišna knjižnica u Puli
UDK 792(497.5 Pula)(091)
KAZALIŠTE kao akcija : zbornik radova
Sa skupa u povodu 60. Obljetnice prve predstave
profesionalnog ansambla Istarskog narodnog
kazališta, Pula, 22. Siječnja 2009. / sastavila i
uredila Jelena Lužina ; – fotografije Neven
Lazarević … et al.-. – Pula : Istarsko narodno
kazalište – Gradsko kazalište Pula, 2009. –
(Zbornici INK ; sv. 1)
Bibliografske bilješke uz tekst. – Sunto ;
Summary.
ISBN 978-953-95986-7-7
ISBN 978-953-95986-7-7